Sunday, February 13, 2011

A133251 MUHAMAD RIDZUAN BIN UMAR Tajuk 1 MY FIRST TIME HEURISTIKA

Setiap insan di muka bumi ini pernah mengalami situasi dimana seseorang itu perlu untuk membuat keputusan dalam hidup. Ini tidak kiralah sama ada keputusan yang perlu diambil memberikan impak yang mendalam kepada seseorang itu. Itulah yang dinamakan sebagai Heuristika.

Konsep heuristika ini telah dipelopori oleh Herbert Simon. Beliau adalah seorang ahli politik saintis terkemuka di Amerika Syarikat, ahli ekonomi, sosiologi, psikologi, dan profesor-terutama di Carnegie Mellon University-yang penelitiannya berkisar di bidang psikologi kognitif, ilmu kognitif, ilmu komputer, pentadbiran awam, ekonomi, pengurusan, falsafah ilmu, sosiologi, dan politik ilmu pengetahuan. Konsep heuristika yang telah diperkenalkan oleh Herbert Simon ini adalah kajian mengenai bagaimana manusia membuat keputusan dalam keadaan dimana seseorang itu kekurangan maklumat bagi membolehkan untuk membuat keputusan. Kajian ini banyak dilakukan oleh Tversky dan Kahneman. Tversky dan Kahneman telah mencadangkan melalui kajian yang telah dilakukan mereka, biasanya pembuat keputusan menilai kebarangkalian sesuatu peristiwa itu dengan menggunakan konsep heuristika. Dengan kata lain, heuristika adalah satu teknik atau peraturan yang diguna pakai oleh seseorang itu bagi menjawab persoalan-persoalan yang timbul. Ianya adalah satu pedoman –pedoman am  atau satu langkah di mana berkemungkinan akan menghasilkan satu penyelesaian masalah yang tepat dan betul. Oleh yang demikian, konsep heuristika ini amat memainkan peranan yang penting di dalam proses menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

Menurut daripada apa yang telah saya pelajari ketika kelas bersama En. Zamri, heuristika dapat dibahagikan kepada empat iaitu heuristika jalan jawapan, heuristika analogi, heuristika representatif dan heuristika ketercapaian.

Mari kita mulakan dengan heuristika jalan jawapan. Heuristika jalan jawapan adalah satu kaedah di mana seseorang itu telah memikirkan jalan penyelesaian terlebih dahulu bagi satu-satu permasalahan itu mengikut apa yang di ingininya dan selepas itu barulah mencari cara bagaimana untuk menyelesaikannya. Dengan mengunakan kaedah heuristika jalan jawapan ini, seseorang itu mampu untuk menyelesaikan mana-mana permsalahan yang timbul mengikut acuan kita tersendiri. Saya ambil contoh melalui pengalaman saya sendiri di mana  ketika zaman persekolahan, saya amat berminat untuk mendapatkan sebuah motosikal 125Z dimana ianya motor idaman setiap remaja. Bagi membolehkan saya untuk memiliki motosikal idaman saya itu, saya telah mengambil keputusan untuk bekerja sambilan bagi memperoleh wang yang cukup bagi memiliki motosikal tersebut. Hasil usaha gigih saya selama beberapa bulan bekerja sambilan di samping dengan sedikit wang simpanan yang saya miliki, saya mampu untuk memiliki motor idaman saya itu. Ini adalah satu kaedah heuristika jalan jawapan yang telah saya gunakan satu ketika dahulu tanpa saya sedari sebenarnya. Selain itu, saya juga pernah satu ketika dahulu mengidamkan untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan Penilaian  Menengah Rendah (PMR) di mana mendapatkan keputusan 8A. Bagi membolehkan ianya menjadi realiti, saya telah berusaha bersungguh-sungguh disamping dengan bantuan rakan-rakan serta dorongan ibu bapa saya, saya telah berjaya mendapatkan keputusan 8A di dalam peperiksaan tersebut. Ini juga adalah kaedah heuristika jalan jawapan yang saya telah terapkan bagi menyelesaikan satu-satu permasalahan itu.

Seterusnya kita beralih pula kepada kaedah heuristika analogi. Heuristika analogi adalah satu kaedah di mana seseorang itu cuba untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul berdasarkan kepada keserupaan masalah dari segi struktur. Apa yang saya faham melalui kaedah heuristika analogi ini adalah kita cuba menyelesaikan dengan menggunakan satu permasalahan lain untuk selesaikan masalah baru. Menurut contoh yang di berikan oleh En. Zamri ketika sesi kuliah adalah apabila seseorang itu cuba untuk memandu kereta buatan Eropah berdasarkan pengalamannya memandu kereta buatan Malaysia. Di sini kita dapat lihat penggunaan kaedah heuristika analogi. Namun begitu, berdasarkan pengalaman yang pernah saya lalui, pada masa dahulu saya telah bersekolah di sekolah asrama dan ianya banyak mengajar saya untuk berdikari di samping belajar mengenai erti hidup saya. Dan apabila saya telah terpilih untuk menyertai Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan berdasarkan pengalaman saya yang pernah bersekolah di sekolah asrama ianya banyak membantu saya untuk cepat menyesuaikan diri ketika berada di kem latihan. Saya lebih mudah untuk bergaul dengan rakan-rakan baru saya di kem latihan tersebut. Dan saya yakin bahawa jika saya tidak mempunyai pengalaman bersekolah di sekolah asrama, saya tidak mampu untuk cepat menyesuaikan diri ketika di kem latihan. Ini adalah satu kaedah heuristika analogi yang telah saya gunakan bagi menyelesaikan permasalahan yang timbul di dalam kehidupan saya.

Seterusnya mari kita beralih kepada kaedah seterusnya iaitu heuristika representatif. Kaedah heuristika representatif ini adalah di mana seseorang itu menggunakan sesuatu peristiwa itu dengan prototaipnya, dan jika terdapat banyak persamaan antara kedua- duanya, kita akan percaya bahawa ianya lebih munasabah dan lebih mudah untuk diterima pakai. Dengan kata lain, satu melambangkan semua. Saya berpendapat bahawa kaedah ini lebih banyak di gunakan semasa urusan jual beli di mana melibatkan keputusan pembeli terhadap barang yang hendak di beli itu. Sebagai contoh nya berdasarkan pengalaman yang pernah saya lalui adalh di mana ketika hendak membeli pen di kedai, saya akan terlebih dahulu mencuba sebatang pen tersebut bagi memastikan pen tersebut berada dalam keadaan yang baik untuk di gunakan semasa menulis. Apabila saya mendapati pen tersebut berada dalam keadaan baik dan selesa untuk di gunakan ketika menulis, saya akan mengambil beberapa batang pen yang sama dan berpendapat bahawa pen-pen yang lain itu turut berada dalam kualiti yang sama dengan pen yang saya cuba sebelum ini. Melalui permasalahan yang timbul, dapat dilihat bahawa saya telah mengunakan kaedah heuristika representatif bagi menyelesaikan permasalahan saya itu. Ada juga contoh lain yang telah diberikan oleh En. Zamri ketika kuliah sedang dijalankan dimana beliau ada menyatakan apabila ketika hendak membeli buah manggis, bagaimana kita hendak mengetahui satu bakul buah manggis itu berada dalam keadaan yang baik. Jadi buah manggis pertama yang di cuba menjadi penanda aras sama ada buah manggis tersebut berada dalam keadaan baik ataupun tidak. Dengan ini, kita telah menggunakan kaedah heuristika representatif bagi membolehkan untuk membeli buah manggis tersebut.

Akhir sekali kita beralih pula kepada kaedah heuristika yang terakhir  iaitu heuristika ketercapaian. Heuristika ketercapaian adalah satu kaedah di mana seseorang itu akan menyelesaikan masalah yang timbul berdasarkan peristiwa-peristiwa yang masih segar di dalam ingatan. Ianya selalu di kaitkan dengan ingatan jangka panjang. Dengan kata lain, kita akan selesaikan masalah berdasarkan pengalaman yang masih melekat di ingatan. Berdasarkan pengalaman yang pernah saya lalui, suatu ketika dahulu saya pernah terlibat dengan satu kemalangan motosikal di mana akibat dari kemalangan tersebut saya telah menerima beberapa jahitan di lutut kiri saya serta di bawah dagu. Akibat daripada kemalangan tersebut telah mengajar saya untuk lebih berhati-hati ketika menunggang motosikal agar perkara yang sama tidak akan berulang lagi. Ini adalah satu kaedah heuristika ketercapaian yang telah saya gunakan di dalam kehidupan saya.

Namun begitu akibat daripada heuristika yang kita gunakan akan menimbulkan bias. Bias adalah kecenderungan untuk melihat sesuatu perkara dengan di pengaruhi perspektif tertentu. Akibat daripada kecenderungan ini telah menggaggu keupayaan seseorang untuk menjadi objektif dan tidak objektif. Dan heuristika yang kelak kali akan menimbulkan bias adalah heuristika representatif dan heuristika ketercapaian.

Namun sebenarnya lebih berminat untuk membincangkan mengenai 'groupthink'. Irving Janis mencadangkan bahawa kumpulan-kumpulan kerja kohesif sangat kadang-kadang biasa dalam bahaya dan mengambil pandangan terdistorsi situasi yang menghadapi mereka.

Keputusan satu-satu kumpulan itu mungkin condong ke arah mencari konsensus daripada menjelajah program lain tindakan untuk masalah mereka. Perbezaan pendapat dan analisis yang tidak dilakukan, kerana itu, tentu saja boleh dipilih yang mengandungi bahaya.

Bagaimana kita menghindari hal ini?

Suara kritikan, keraguan, keberatan, mendorong debat terbuka, telah menganjurkan syaitan, pertemuan terakhir-kesempatan, dan mungkin yang paling penting seorang pengurus harus mampu menerima kritikan.

Apa yang dapat saya katakana adalah tiada manusia yang sempurna dan kadang kala kita mungkin tersalah di dalam membuat keputusan. jadi belajarlah daripada kesilapan yang telah kita lalui itu dan cuba untuk tidak mengulangi nya lagi.

Sekian.



Bored stiff? Loosen up...
Download and play hundreds of games for free on Yahoo! Games.

No comments:

Post a Comment