Sunday, January 23, 2011

TAJUK 1:PENGENALAN

A123091, NUR AZARITA BT AHMAD AZAM, TAJUK 1: PENGENALAN

 

Saya berada di UKM sudah menjangkau tiga tahun. Namun sekarang saya telah berada di tahun tiga pengajian untuk semester dua . Saya masih ada dua sem lagi untuk menamatkan pengajian. Pada semester baru ini, saya telah mengambil lapan subjek dan sebanyak 25 unit secara keseluruhan, salah satu subjek yang telah saya daftar adalah subjek ZZZT2263 KEMAHIRAN MEMBUAT KEPUTUSAN. Saya dari fakulti pendidikan sukan dan rekreasi dan subjek ini adalah subjek U2. Sememangnya dalam kelas ini hanya saya seorang pelajar tahun tiga dan ini tidak menghalang saya untuk belajar bersama mereka semua. Kebanyakan kawan-kawan saya telah menghabiskan subjek wajib universiti iaitu dari pusat pengajian umum (PPU). Sebelum ini, saya tidak dapat daftar bersama-sama rakan yang lain kerana mempunyai masalah tersendiri. Maka saya perlu menghabiskan subjek wajib universiti untuk mencukupkan unit seperti yang termaktub dalam buku panduan fakulti.

 Pada hari pertama kuliah kemahiran membuat keputusan, saya sangat teruja untuk mengetahui lebih lanjut tentang proses dalam membuat keputusan. Setelah mendaftar subjek ini saya beranggapan bahawa ia merupakan subjek yang dapat memberi kebebasan dalam membuat keputusan berdasarkan logic dan fakta. Setelah itu, pensyarah telah menerangkan tentang pengenalan bagi maksud kemahiran membuat keputusan. Banyak yang di terangkan pada kelas pertama walaupun pada hari tersebut tidak ramai pelajar yang datang maka saya ambil input yang diberikan oleh pensyarah sebagai satu pengenalan baru bagi semester baru. Selepas pensyarah memberi sedikit pengenalan tentang subjek ini seterusnya pensyarah memberitahu keadah penilaian bagi subjek ini. Di antaranya tugasan terbahagi kepada dua iaitu individu sebanyak 10% dan kumpulan sebanyak 30%. Manakala peperiksaan akhir sebanyak 50% dan kehadiran juga di ambil iaitu sebanyak 10%. Pensyarah juga ada memberitahu format peperiksaan akhir pada semester ini adalah berubah sedikit di mana sebelum ini soalan berbentuk objek sepenunhya namun sekarang berbentuk struktur dan esei.

Setelah itu, pensyarah telah memberi penerangan tentang tugasan yang bakal dia berikan kepada pelajar bagi kursus ini. Bagi tugasan individu pelajar diberi dua pilihan samaada memilih untuk menceritakan pengalaman masing-masing dalam membuat keputusan yang di kira agak bermakna dalam hidup. Seterusnya pilihan kedua iaitu "Learning Jurnal" dimana merupakan refleksi setelah apa yang dipelajari didalam kelas. Bagi kedua-dua pilihan ini, pelajar dikehendaki untuk menghantar tugasan ini pada minggu ketujuh. Sekarang pensyarah menerangkan tentang tugasan kumpulan pula, di sini telah ditetapkan sama ada ahli kumpulan terdiri dari tiga hingga lima orang. Bagi tugasan kumpulan ini pelajar di kehendaki menemubual tokoh-tokoh. Secara menyeluruh pensyarah telah menerangkan kepada pelajar bagaimana, apa dan siapa yang pelajar perlu buat dan hubungi.

Pada kuliah pertama, sememangnya tugasan yang diberikan nampak agak banyak namun saya akan buat tugasan itu dengan baik supaya berpadanan dengan kursus yang telah saya daftar ini. Toada apa yang menghalang kita membuat keputusan selagi kita rasa ia mampu dilakukan dan pemikiran dalam membuat keputusan tiada pengaruh dari pihak yang lain. Dalam kursus kemahiran membuat keputusan, sedikit sebanyak akan merubah persepsi pelajar dalam menilai keputusan yang dibuat untuk kebaikan diri mahupun orang lain. Asal kita tahu kebaikan dan keburukan setiap keputusan yyang harus kita ambil supaya tidak menyesal di kemuadian hari. saya sangat seronok dengan subjek ini kerana ia juga melibatkan psikologi dalam pemikiran kita juga.



NUR AZARITA BT AHMAD AZAM
A123091(850509035080)<017-9672134>

IJAZAH SARJANAMUDA PENDIDIKAN DENGAN KEPUJIAN (SUKAN DAN REKREASI)
http://groups.yahoo.com/group/A123091/


A123091, NUR AZARITA BT AHMAD AZAM , TAJUK 5 PERSONALITI

 

Pada minggu ini kelas tutorial telah bertukar masa iaitu dari pukul 11 hingga 12 tengahri  ditukar pada pukul 2 hingga 3 petang. Kelas tutorial di sambung dengan kuliah sehingga pukul 5 petang. Namun pensyarah memberi masa diantara kelas tutorial dan kuliah untuk pelajar keluar ke tandas atau buat dulu apa yang sepatutnya. Pada kelas hari ini, saya kelewatan kerana tertinggal bas. Saya datang lewat setengah jam pada waktu kelas tutorial. Pada waktu itu, setiap kumpulan perlu membentangkan tugasan tutorial di antara tiga hingga lima minit seorang berkaitan dengan persepsi atau tanggapan. Kemudian saya melibatkan diri dengan memberi idea kepada ahli kumpulan berkaitan situasi saya dalam membuat persepsi ke atas sesuatu perkara. Semasa kelas tutorial terbabit saya tertarik dengan penerangan daripada pelajar fakulti undang-undang berkaitan dengan persepsi orang ramai yang menganggap bidang guaman adalah bidang yang menambah kejahatan secara literal.

Walhal, bukan semua bidang adalah sebegitu tapi persepsi masyarakat negatif orang ramai menyebabkan tidak ramai meminati bidang terbabit. Diatas penerangan tersebut, saya agak bersetuju bahawasanya bidang guaman tidak sepenuhnya terpesong etika yang sebenar. Kemudian, kuliah berlangsung pada pukul 3 petang dan tajuk pembelajaran hari ini ialah Personaliti. Dari pengajaran pensyarah tentang personaliti yang mempunyai empat perspektif psikologi iaitu Psikoanalitik, Tret, Humanistik Dan Sosial. Di sini menunjukkan Psikoanalitik merupakan tindakan tanpa sedar. Manakala Tret pula ialah dimensi personaliti yang spesifik dimana ia kekal sepanjang masa. Selain itu, humanistik pula motivasi dalaman untuk membangunkan diri dan yang terakhir ialah social merujuk kepada pengaruh sosial dan sekeliling. Pensyarah memberitahu kepada saya iaitu Tret adalah ciri tingkah laku individu dalam keadaan sedar, selain itu pensyarah menerangkan apa itu MBTI yang bermaksud "The Myers-Briggs Ty Pe Indicator".

Dalam MBTI mempunyai empat aspek iaitu Jenis Sosial (intreaksi) antara Extrovert (E) dan Introvert (I) manakala Keutamaan Dalam Mengumpul Data seperti Sensing (S) dan Intuitive (N) seterusnya Keutamaan Dalam Membuat Keputusan iaitu feling(F) dan Thinking(T) manakala Gaya Membuat Keputusan Iaitu Perceptive (P) dan Juggemental (J). Namun dalam konteks persosnaliti jika kita berinteraksi secara introvert dimana kita rasa selesa mengambil kesempatan di samping itu, kita bersedia membuat keputusan bersama orang lain. Manakala Introverts pula kita rasa selesa bekerja dibelakang tabir dan bersendiri dan berwaspada memberi tugas kepada orang lain. Di sini ia merujuk kepada orang jenis Introvert lebih gemar bekerja sendiri tanpa melibatkan keputusan ramai. setelah tamat pembelajaran pada hari ini pensyarah memberi peluang kepada pelajar untuk mengetahui jenis apakah personaliti pelajar. Maka saya dapat megetahui sejauhmana pesonaliti saya melalui MBTI.

Pada pengakhiran pembelajaran bagi tajuk ini, saya dapat menilai sejauhmana personaliti seseorang yang melibatkan personaliti yang berbeza-beza. Saya sangat seronok sebab pensyarah lebih menekankan aktiviti dalam pembelajaran. Banyak yang saya dapat ketahui selepas saya belajar tentang tajuk-tajuk yang telah di pelajari. Maka saya akan mempratikkan segala pengetahuan dan ilmu yang diberi untuk pada masa hadapan.


NUR AZARITA BT AHMAD AZAM
A123091(850509035080)<017-9672134>

IJAZAH SARJANAMUDA PENDIDIKAN DENGAN KEPUJIAN (SUKAN DAN REKREASI)
http://groups.yahoo.com/group/A123091/

TAJUK 3:HEURISTIK DAN BIAS

A12309, NUR AZARITA BT AHMAD AZAM, TAJUK3 HEURISTIKA DAN BIAS

 

Hari ini merupakan minggu ketiga perkuliahan dan telah bermula episod tahun 2011. Sekarang dengan azam dan semangat yang baru serta bermula semester baru walaupun sudah tiga minggu berada di universiti tetapi tiada masalah yang ketara dalam menghadirkan diri ke kelas. Sebelum kelas bermula saya datang lebih awal dan kemudian kawan-kawan yang lain turut hadir untuk ke kelas hari ini. Sebelum kelas bermula kami berbincang tentang tugasan individu yang diberikan dan juga tugasan kumpulan yang bakal di buat. Selepas itu pensyarah datang untuk pengajaran pada hari ini. tajuk yang beliau akan terangkan pada hari ini adalah heuristika dan bias. Sebelum itu pensyarah memulakan dengan induksi yang baik bagi menarik perhatian pelajar. Selepas itu, pensyarah menyoal secara rawak apa yang di maksudkan dengan heuristika dan bias. Apa yang di beritahu oleh pensyarah heuristika bermaksud pedoman am dan bias adalah berat sebelah. Maksud yang diberitahu adalah secara kefahaman sendiri. Apabila pensyarah menunjukkan nota tentang pengajarannya ia menunnjukkan heuristika diperkenalkan oleh Herbert Simon manakala heuristika menerangkan bagaimana manusia membuat keputusan dalam keadaan kekurangan maklumat.

Apa itu heuristika? Persoalan ini di terangkan oleh pensyarah berkaitan teknik atau peraturan yang di gunakan oleh individu bagi menjawab soalan-soalan seperti "apakah kebarangkalian sesuatu peristiwa itu berkalu?". Manakala ia juga merangkumi pedoaman-pedoman am atau strategi yangberkemungkinan menghasilkan penyelesaian masalah yang betul. Selain itu, heuristika merangkumi empat jenis iaitu heuristika jalan-jawapan, heuristika analogi, heurustika representif dan heuristika ketercapaian.  Keempat-empat jenis heuristika ini mempunyai maksud atau penyelesaian atau kaedah tersendiri. Setelah pensyarah menerangkan satu persatu maka saya dapat memahami dengan lebih baik daripada sebelum saya melihat keempat-empat jenis heuristik tersebut. Saya akan jelaskan di sini secara ringkas berkaitan keempat-empat jenis heuristika tersebut iaitu pertama heuristika jalan jawapan berkaitan dengan satu kaedah berfikir ke arah menentukan apa jawapan yang diingini kemudian baru cari jalan untuk menyelesaikannya. Kaedah ini kita boleh selesaikan masalah dimana-mana sahaja. Contoh tersebut ialah seorang lelaki untuk memilih calon isteri. Ia merujuk kepada kita dalam memilih dulu calon isteri kemudian fikirkan bagaimana nak dapatkan calon isteri tersebut. Seterusnya heuristika analogi berkaitan penyelesaian masalah berdasarkan kepada keserupaan masalah dari segi struktur. Contoh masalah serupa iaitu pandu kereta buatan Malaysia dan pandu kereta buatan Eropah.

Manakala contoh tak serupa seperti membeli tiket wayang dan membeli tiket kapal terbang. Selepas itu Heuristika Representative iaitu menggunakan sesuatu peristiwa dengan bentuk prototaip dan jikalau terdapat banyak persamaan antara kedua-duanya, maka kita akan percaya ianya lebih munasabah. Contohnya adalah sebakul rambutan bagaimana kita boleh tahu elok ke tidak maka buah rambutan pertama sebagai representative kepada semua buah tersebut. Dan heuristika yang terakhir adalah heuristika ketercapaian iaitu berdasarkan peristiwa-peristiwa yang melekat dalam ingatan kita. Ia berkait rapat dengan ingatan jagka panjang. Antara contohnya adalah tsunami. setelah itu, pensyarah menyuruh pelajar bentuk satu kumpulan seramai empat orang untuk membentangkan kefahaman masing-masing berkaitan dengan jenis-jenis heuristika tersebut.  Seterusnya pensyarah menerangkan apa itu bias? Bias adalah kecenderungan untuk melihat sesuatu perkara dengan dipengaruhi oleh perspektif tertentu dan ia lebih mengganggu keupayaan seseorang untuk menjadi objektif dan tidak prejudis.

Bias juga merangkumi bias yang terlalu yakin yang menjelaskan terlalu yakin akan keupayaan diri sendiri dalam membuat keputusan, manakala bias tersangkut pula menerangkan menggunakan maklumat pertama yang diterima sebagai asas untuk membuat keputusan dan bagi bias kesahan menggunakan fakta-fakta terpilih yang menyokong keputusan sendiri.  Oleh yang demikian, pensyarah juga ada menerangkan tentang "Groupthink" secara jelas. Dalam definisi groupthink menerangkan pemikiran seseorang bila kecendurangan mencapai persetujuan menjadi keutamaan sehingga mengenepikan penilaian realistik terhadap alternatif penyelesaian yang lain. Walaupun saya mendapat nota dalam bahasa inggeris namun saya ada mencatat apa yang dijelaskan oleh pensyarah berkaitan dengan groupthink. Pada hari ini, saya dapat memahami apa itu bias dan heuristika secara menyeluruh. Justeru itu, setiap apa yang kita lalukan adalah satu yang penting dalam mancapai matlamat yang kita buat.



NUR AZARITA BT AHMAD AZAM
A123091(850509035080)<017-9672134>

IJAZAH SARJANAMUDA PENDIDIKAN DENGAN KEPUJIAN (SUKAN DAN REKREASI)
http://groups.yahoo.com/group/A123091/

TAJUK 2:MODEL-MODEL MEMBUAT KEPUTUSAN

A12309, NUR AZARITA BT AHMAD AZAM, TAJUK 2 MODEL-MODEL MEMBUAT KEPUTUSAN

 

Sebelum saya masuk kuliah pada pukul 3 hingga 5 petang, pada sebelah pagi saya telah menghadiri kelas tutorial selama satu jam dekat Perpustakaan Alam Dan Tamadun Melayu (ATMA). Dalam kelas tutorial tersebut pensyarah ada memberitahu tentang tajuk model-model membuat keputusan secara menyeluruh. Pada masa kuliah pensyarah memberitahu dengan lebih jelas dan terperinci kepada pelajar dalam memahami konteks membuat keputusan. Pada kuliah yang kedua, saya didedahkan dengan model-model membuat keputusan dimana pensyarah menerangkan apa itu fungsi model. Di sini pensyarah menerangkan secara menyeluruh tentang model-model membuat keputusan yang terdapat dalam kursus ini dimana ia terbahagi kepada tiga iaitu Model Klasikal, Model Pentadbiran dan Model Politikal. Selepas itu, saya mengetahui banyak komponen-komponen yang terkandung dalam model-model tersebut. Seperti "Classical Model" dimana ia menunjukkan ia satu model yang dapat menilai dengan rasional dan berdasarkan logik dalam membuat keputusan.

Ia merupakan satu model berbentuk normatif yang menerangkan seseorang pembuat keputusan perlu buat antara contohnya adalah dalam sebuah syarikat isu yang di utarakan dan di nilai oleh semua pihak dalam mencapai kata sepakat. Banyak contoh telah diberikan namun ini adalah salah satu contoh yang sempat saya tulis dari penerangan pensyarah. Dalam penerangan tentang "Administrative Model" pula model ini adalah model rasional yang terikat. Ia merujuk kepada kekangan masa dan kemampuan seseorang yang tidak mampu membuat keputusan secara teliti. Kemudian ia lebih kepada untuk memuaskan hati dimana  berdasarkan model ini saya dapat mengambarkan situasi yang sebenar dalam sehari-hari kita membuat keputusan, justeru itu saya perlu peka dalam setiap saya membuat keputusan. Malah  ia tetap ada kelebihan dan kekurangan dalam kita memperoleh keputusan yang di kehendaki.

Setelah penerangan yang diterangkan oleh pensyarah itu sendiri Administrative Model adalah model yang  kabur dalam membuat keputusan tetapi ada kesepakatan, namun ia juga pencarian alternatif yang terhad. Antaranya adalah seorang pembuat keputusan perlu membuat keputusan dalam memilih kasut. Kemuadian dia mempunyai kekangan masa untuk memilih dengan teliti. Terdapat banyak kedai kasut dalam pasaraya tersebut tetapi ia hanya menggunakan gerak hati dan memilih kedai pertama bagi sasaran beliau memilih kasut. walaubagaimanapun, "Model Political" pula berdsarkan perkara yang berlaku di sekeliling kita di mana terdapat isu-isu yang rumit berlaku di mana-mana situasi. Oleh itu, berlaku perselisihan faham, konflik dan juga penyelesaian yang dicari. Sebagai contoh melibat polisi Ukm yang tidak membenarkan pelajar tahun satu membawa kenderaan sendiri ke tempat belajar melainkan menggunakan perkhidamatan bas yang telah disediakan tetapi telah mendapat tentangan dari segelintir pelajar maka terdapat pakatan dari pelajar dengan tidak bersetuju dengan polisi tersebut.

Dalam pembelajaran tentang tiga model tersebut banyak input dan kefahaman tentang subjek ini untuk kita lebih memahami dalam meneliti setiap keputusan yang telah dibuat. Oleh yang demikian, pensyarah ada menerangkan sejarah Pearl Harbor, definisi "Groupthink" dan simptom "Groupthink". Sememangya ia boleh digunapakai setiap pengetahuan yang telah diberi untuk membuat keputusan dengan lebih efisyen berdasarkan pemahaman yang didedahkan berdasarkan model-model yang terdapat dalam tajuk ini. saya sangat seronok setelah menghadiri ke kelas ini kerana selama ini apa yang saya masih ragu-ragu dalam mencapai jawapan boleh di selaraskan dengan apa saya telah pelajari.



NUR AZARITA BT AHMAD AZAM
A123091(850509035080)<017-9672134>

IJAZAH SARJANAMUDA PENDIDIKAN DENGAN KEPUJIAN (SUKAN DAN REKREASI)
http://groups.yahoo.com/group/A123091/