Sunday, February 13, 2011

A131944 MUHAMMAD AMIRULL AFIQQ BIN MOHAMAD LOKMAN TAJUK 3 BINGKISAN 3 : PERSONALITI

Kata orang, "Don't judge a book by its cover". Mungkin pernyataan ini ada kebenarannya. Hal ini demikian kerana personaliti hanya memberi gambaran luaran yang tidak sesuai untuk kita jadikan kayu ukur bagi menilai sudut dalaman seseorang individu. Namun begitu, dalam keadaan-keadaan tertentu, individu-individu tertentu tidak boleh tidak, mesti meletakkan perhatian istimewa kepada personaliti mereka bagi menjaga reputasi diri. Contohnya, seorang peguam perlu menitikberatkan imej dan personaliti mereka di hadapan umum bagi memelihara reputasi profesion dan firma yang diwakili.


Sebenarnya, konsep personaliti merangkumi sisi peribadi seseorang secara lebih meluas. Huraian dan contoh yang diberikan di atas hanyalah mencakupi pemahaman klise masyarakat tentang konsep personaliti. Dalam pengetian personality yang sebnar, ungkapan "Don't judge a book by its cover" lebih wajar diterima sebagai suatu saranan untuk tidak terlalu cepat membuat kesimpulan terhadap personaliti seseorang kerana pada konsepnya, ujian terhadap personaliti merupakan suatu proses yang kompleks dan berstruktur. Sepanjang catatan ini, kita akan sama-sama meninjau pengertian sebenar perkataan 'personaliti' setrusnya membincangkan ujian yang tepat bagi membezakan personaliti seseorang individu dengan individu lain.

 

Perkataan personaliti berasal daripada Bahasa Latin iaitu persona yang bermaksud topeng muka. Topeng muka ini digunakan oleh seniman dan seniwati Yunani sewaktu pementasan lakonan. Topeng yang dikenakan adalah bersesuaian dengan watak mereka yang bawakan. Menelusuri pula catatan definisi yang telah diberikan oleh para intelek bidang psikologi seperti Kegen J, Sagen J dan Hans Eysenck, satu kesimpulan dapat kita hasilkan iaitu personaliti merupakan organisasi watak, perangai, intelek, bentuk badan yang stabil dan konsisten. Organisasi ini bertindak menentukan penyesuaiannya yang unik terhadap persekitarannya. Dalam bahasa yang lebih ringkas dan mudah, personaliti boleh dirujuk kepada cara pembawakan diri seseorang individu. Contohnya, Raihan sering tersenyum dan gemar berjenaka dengan teman-temannya, jadi kita menganggap Raihan mempunyai personaliti yang gembira dan mudah mesra. Ayuuni pula jarang bertegur sapa dengan rakan-rakan apabila bertembung dan memilih untuk tidak banyak bercakap di dalam kelas. Dia juga sukar memulakan perbualan dalam sesuatu kelompok. Maka, lazimnya kita akan menganggap bahawa personaliti Ayuuni adalah bertentangan dengan Raihan iaitu pendiam dan tidak mudah mesra.

Menjadi kelaziman dunia, mengkelaskan orang mengikut kategori-kategori tertentu. Ada yang miskin, ada yang kaya, ada yang putih, ada yang hitam, ada yang berasal dari Amerika Utara, ada yang berasal dari Amerika Selatan. Dalam sesetengah keadaan, pengkelasan sebegini bertujuan mendiskriminasi kumpulan-kumpulan tertentu. Mengambil contoh perbezaan warna kulit di Amerika Syarikat suatu masa dahulu yang menjadi asas kepada pelbagai dasar dan tindakan diskriminasi dalam kalangan masyarakat. Orang kulit putih mendapat layanan istimewa berbanding orang kulit hitam yang sering kali diberi layanan keji dan dianggap sebagai pendatang yang tidak diundang. Namun dalam konteks perbincangan kita bagi tajuk personaliti ini, pengkelasan yang dilakukan adalah bertujuan membantu individu untuk lebih mengenali diri masing-masing. Kalau di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah dahulu, guru-guru pembimbing seringkali mengingatkan kami untuk memilih jurusan atau kerjaya yang bersesuaian dengan personaliti masing-masing. Hatta sebelum memilih pengkhususan aliran bagi peringkat menengah atas sekalipun, kami disarankan menjalankan ujian personaliti terlebih dahulu. Ujian yang dikatakan tidaklah semudah contoh yang saya berikan mengenai Raihan dan Ayuuni tadi, sebaliknya ujian ini bersifat lebih kompleks dan merangkumi segenap aspek perlakuan manusia.

 

MBTI atau Myers-Briggs Type Indicator ialah salah satu ujian personaliti yang diterima dan digunapakai di seluruh dunia. Indikator yang membuat pengklasifikasian berdasarkan respon kepada 126 soalan ini telah dipelopor oleh Katherine Briggs dengan merujuk kepada teori yang dikemukakan oleh Carl G. Jung. Mula diusahakan oleh Katherine pada 1920 an, MBTI adalah hasil adunan teori pengklasifikasian Katherine sendiri yang dikatakan selari dengan idea Jung. Walaupun bukan seorang pakar dalam bidang ini, kesinambungan kajiannya dengan buah fikiran Jung telah mendorong Katherine untuk terus berusaha. Semangat si ibu ini telah menarik minat anaknya, Isabel, yang telah memperkenalkan satu siri persoalan bagi mengukur perbezaan personaliti pada tahun 1942. Siri soalan inilah membentuk MBTI yang sejak 1975 sehingga hari ini digunapakai termasuk dalam bidang professional. Menguji personaliti berdasarkan empat aspek iaitu jenis interaksi sosial, keutamaan dalam mengumpul data, keutamaan dalam mebuat keputusan dan cara pembuatan keputusan, MBTI membezakan personaliti mengikut 16 kategori. Setiap satu aspek ujian menyumbang kepada dua jenis personaliti yang berbeza antara satu sama lain. Sebagai contoh, dalam aspek jenis interaksi sosial, personaliti terbahagi kepada dua iaitu 'extrovert' dan 'introvert'. Individu yang digolongkan dalam kumpulan extrovert biasanya menonjolkan ciri-ciri seperti relaks, gemar kepada keseronokan, suka bercampur gaul, aktif, inovatif atau gemar kepada perubahan, gemar akan aktiviti-aktiviti luar, mudah bercakap dan berkomunikasi, cepat bertindak balas, tidak mudah bimbang dan mempunyai ciri-ciri kepimpinan. Individu yang disifatkan sebagai introvert pula menonjolkan ciri-ciri seperti pasif, gemar berseorangan, pemalu, sensitif, cermat reflektif atau sentiasa berfikir terlebih dahulu sebelum menjalankan sesuatu, boleh dipercayai, tenang, tingkah laku yang terkawal, dan kurang bersedia untuk menanggung risiko. Bergerak kepada aspek kedua iaitu keutamaan yang mengumpul data. Di bawah aspek ini, personaliti juga dibahagikan kepada dua jenis iaitu 'sensing' dan 'intuitive'. Individu yang dikelaskan dalam jenis 'sensing' biasanya fokus untuk mencapai suatu matlamat yang boleh dilihat atau dirasa dengan jelas. Mereka cenderung untuk menurut arahan dengan tepat dan terpeinci dan lebih bermotivasi seandainya tindakan yang diambil itu berkaitan dengan maslahat yang diperoleh secara terus. Golongan ini mengumpul data dengan bertumpu kepada perkara-perkara yang boleh dirasakan melalui lima pancaindera : melihat, mendengar, menyentuh, menghidu dan merasa. Berbanding dengan golongan 'sensing', golongan 'intuitive' lebih fokus untuk mencapai matlamat konseptual. Mereka cenderung untuk mengikuti aturan yang umum dan lebih bermotivasi sendainya tindakan yang diambil adalah berkait rapat dengan sebarang kemungkinan pada masa akan datang. Golongan ini memperoleh data melalui pemarhatian mereka terhadap perkara yang mungkin digambarkan sebagai pancaindera keenam, yang merujuk kepada  makna, kesimpulan, firasat, wawasan, dan hubungan. Pemerhatian seperti ini sering dikaitkan dengan pemikiran di luar kotak maklumat. Begitulah juga dengan aspek ketiga dan keempat. Keempat –empat aspek ini masing-masing menghasilkan dua jenis personaliti yang akan digabungkan kesemuanya membentuk 16 kategori personaliti yang terdiri daripada empat dikotomi hasil gabungan daripada empat aspek tadi. Contohnya, bagi aspek pertama, saya dinilai sebagai berpersonaliti 'extrovert' dan 'intuitive' pula bagi aspek kedua. Ditambah dengan dua lagi dikotomi dalam penilaian aspek ketiga dan keempat, lengkaplah sudah penilaian personaliti saya secara keseluruhannya.

 

Kesimpulannya, setiap orang mempunyai personaliti yang berbeza. Namun perbezaan tersebut bukanlah suatu asas bagi kita mendiskriminasi atau menjauhi golongan-golongan tertentu, sebaliknya analisis perbezaan itu membantu kita untuk mengenali diri kita dengan lebih baik. Pelbagai masalah boleh timbul seandainya kita tidak mengenali seseorang itu berdasarkan personalitinya. Mengambil situasi rumah tangga, sepasang suami isteri yang berbeza personaliti mereka akan seringkali menghadapi percanggahan pendapat dalam aspek-aspek tertentu. Seandainya perbezaan personaliti ini dianggap remeh dalam urusan rumah tangga, sudah pasti segala percanggahan yang timbul akan berakhir dengan pergaduhan. Dalam situasi ini, suka saya memetik bait-bait lirik lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan;

 

"Tak perlulah kita mencuba lagi,

  Betulkan kesilapan perhubungan ini,

  Bila setiap perbincangan menjadi perbalahan,

  Manakah agaknya cinta kasih."

 

Benar, percanggahan mungkin menyebabkan pergaduhan, dan pergaduhan mungkin mengakibatkan perpisahan. Oleh sebab itu, konsep perbezaan personaliti perlulah difahami oleh kedua-dua pihak apabila timbul percanggahan, kedua-duanya boleh bertindak sesuai dengan personaliti pasangan masing-masing.

 


tugasan blog




Need Mail bonding?
Go to the Yahoo! Mail Q&A for great tips from Yahoo! Answers users.

A133354 WAN NAZMIR HARIZAM BIN WAN MUHAMAD HILMI - Tugasan 5 Tanpa Matlamat Apa Gunanya

                                                                                                                               TANPA MATLAMAT APA GUNANYA

       Akhirnya, tiba juga kita dalam catatan terkakhir saya yang membicarakan mengenai kaedah terbaik dalam membolehkan kita membuat keputusan yang terbaik menerusi pembelajaran kursus membuat keputusan di bawah kendalian Encik Zamri.

      MATLAMAT.Apakah ia sebenarnya???Setiap orang mepunyai matlamat dan tanpanya mesti ada yang tidak kena ke atas seseorang itu. Menurut satu kamus yang telah saya rujuk matlamat bermaksud keadaan akhir atau keputusan yang dikehendaki dari perancangan yang proaktif.Matlamat boleh juga dipanggil dalam erti kata lain seperti impian,harapan, atau cita-cita dan juga bermaksud tidak semuanya akan menjadi kenyataan tanpa usaha yang gigih.Setiap perkara yang ingin dilaksanakan seharusnya mempunyai matlamat supaya ada sasaran yang ingin dicapai dalam sudut lain menjadi dorongan untuk mencapai ke sasaran tersebut.Sebagai contoh, setiap kementerian mempunyai matlamat atau dipanggil sebagai misi dan visi supaya kecemerlangan setiap daripada mereka akan berterusan walaupun mengambil jangka masa yang lama.Setiap sekolah juga mepunyai matlamat untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang sama ada did ala UPSR, PMR dan juga SPM.

        Setiap matlamat yang ingin dicapai mepunyai pendekatan masing-masing. Matlamat digerakkan oleh objektif atau lebih tepat lagi maklumat khusus.Antaranya ialah;

  Menentukan dengan tepat

  Menentukan arah tindakan atau implementasi yang bakal diambil secara implisit

  Cara mengendalikan objektif berbilang ialah dengan menentukan secara terperinci sejauh mana pembuat keputusan sanggup mengorbankan sesuatu objektif bagi mendapatkan objektif yang lain.

        Apa yang saya belajar mengenai pembelajaran ini ialah kita seharusnya mempunyai matlamat yang betul supaya tidak terpesong daripada misi utama kita dalam mencapai hasrat dan dalam proses itu juga perlu ada pendekatan positif supaya tidak menghancurkan kehidupan orang lain.Lebih penting daripada membuat pilihan terbaik daripada beberapa alternative.Objektif yang salah bermakna masalah yang salahakan diberi perhatian.Kita kena tahu apa yang ingin dicapai serta mengetahui apa yang boleh dibuat adalah sangat berguna untuk menentukan apa yang sepatutnya dibuat.Sebagai contoh, seorang pekerja berpangkat rendah matlamatnya ialah ingin menjadi pengarah urusan tidak lama lagi tetapi untuk mencapai ke arah tersebut mengambil jangka masa yang amat lama dan memerlukan usaha yang amat gigih.Niatnya murni suatu hari dapat menjadi pengarah urusan bagi meringankan beban keluarga tetapi jangan menjejaskan orang lain untuk sampai ke atas.Namun, berdasarkan Encik Zamri, terdapat beberapa kesilapan dalam menentukan objektif.Antaranya ialah;

·         Objektif tidak dinyatakan dengan jelas

·         Pelbagai objektif, kadangkala bertentangan antara satu sama lain

·         Objektif berlainan dicapai dalam tempoh berlainan

·         Beberapa objektif tidak dapat diukur secara kuantitiatif

·         Ada objektif saling bersaing antara satu sama lain

·         Objektif yang memerlukan penggunaan sumber yang sama

·         Apa yang dianggap sebagai objektif yang diingin atau berfaedah oleh satu pihak mungkin tidak menguntungkan di pihak yang lain

 

          Dalam pembelajaran minggu tersebut juga, saya tidak hanya belajar mengenai matlamat malah keperluan juga.Keperluan bermaksud apa yang dirasakan cukup kepada diri sendiri seperti pakaian,makanan, tempat tinggal malah keluarga.Keperluan mengikut kepada kepuasan hati.Berdasarkan kepada teori Maslow,seseorang itu hanya perlu mencapai ke tahap sekadar keperluannya sahaja sehingga keperluan yang dapat memuaskan hati.Sebagai contoh, apabila seseorang pelajar university ingin menyewa rumah, soal yang penting ialah sudah mendapatkan tempat tinggal yang selesa dan perkara-perkara lain seperti perabot malah alat eletronik tidak diperlukan sekadar mendapatkan keselesaan.

 

         Dalam Islam juga ada menjelaskan mengenai soal keperluan agar umatnya tidak tamak dan pembaziran berlaku.Islam mengajar umatnya supaya bersyukur atas apa yang kita ada kerana orang yang tamak selalunya rugi.Kaedah fekah (qawa'id fiqhiyyah) dalam menentukan keperluan mengikut Yusuf al-Qaradhawi boleh dibahagikan kepada 3iaitu;

al-dharuriyyat : perkara yang sangat diperlukan untuk kehidupan

al-hajiyyat : perkara yang mengurangkan kesukaran kehidupan

al-tahsinat : perkara yang menambah keselesaan hidup

Aturan umum ialah mendahulukan aldharuriyyat mengikut susunan di atas. Al-dharuriyyat pula terbahagi kpd 6 mengikut keutamaan : agama, jiwa atau nyawa, keturunan, akal fikiran, harta & kehormatan (mengiku tuntutan).Aturan bagi prinsip-prinsip yg lain:

·         Mendahulukan yg pasti bebanding yg samar samar

·         Mendahulukan yg besar berbanding yg kecil

·         Mendahulukan masyarakat berbanding individu

·         Mendahulukan yg banyak berbanding yg sedikit

·         Mendahulukan yg berterusan berbanding yg

·         sementara

·         Medahulukan yg asas berbanding yg ranting

 

           Akhir sekali ialah mengenai soal nilai. Nilai bermaksud kepercayaan yang berterusan mengenai kaedah dan status tindakan dan nilai ditentukan oleh faktor sosial dan budaya termasuk juga agama.Biasanya apa yang dihargai tu mempunyai nilai ke atas diri kita.Sebagai contoh, harta serta keluarga malah setiap nilai juga mempunyai system dan juga paras aspirasi berdasarkan kepada factor keadaan semasa seseorang itu.Nilai juga boleh di 'prioriti'kan.Kumpulan berbeza mempunyai nilai yang berbeza contohnya perbezaan di antara seorang yang kaya dengan seorang yang miskin.Nilai berbeza kerana keperluan mereka berbeza.Nilai dan 'reference group' sebagai penentu nilai.

  

          Ketiga-tiga perkara tersebut seperi matlamat, keperluan dan nilai mempunyai hubung kait.Dalam membuat keputusan, hasil yang dikehendaki dalam menyelesaikan masalah dan membuat

Keputusan disebabkan manusia banyak keinginan, tetapi mengikut kepadakemampuan kognitif,

limitasi persepsi dan tumpuan dan fizikal terhad.Oleh itu, keinginan atau keputusan tertakluk kepada keutamaan (prioriti).Prioriti juga menstrukturkan matlamat,keperluan dan nilai bagi menyelesaikan masalah. Matlamat  dikenalpasti melalui perancangan manakala nilai dan keperluan tidak dirancang.

Oleh itu, nilai dan keperluan merupakan kehendak di bawah sedar.Apabila nilai dan keperluan dianggap sesuatu yang dicapai, nilai dan keperluan bertukar menjadi matlamat.Nilai juga dilihat sebagai transformasi keperluan yang diterima oleh individu dan masyarakat.Mengikut hierarki, matlamat merupakan yang paling utama.Keperluan merupakan primeri dan nilai sebagai instrinsik

Ini jelas menunjukkan matlamat, keperluan dan nilai jarang akan dapat dipenuhi sekaligus.

 

         Secara kesimpulannya, matlamat hanya akan dicapai sekiranya seseorang itu sudah menetapnya dari awal lagi supaya ada dorongan untuk mencapai hasrat tersebut.Keperluan pula perlu ada dalam diri setiap orang supaya tidak menjadi tamak dan sekadar berpuas hati dengan apa yang kita perolehi.Akhir sekali, nilai perlu diterapkan kepada minda seluruh umat manusia agar tidak ada sebarang konflik pada mada akan datang.

 

        Catatan saya sudah sampai ke penghujungnya dan sepanjang lima minggu saya membuat catatan mengenai kursus membuat keputusan ini, ini lebih menjadikan diri saya menjadi lebih matang dalam membuat sebarang keputusan dan berfikir dahulu sebelum membuat keputusan agar tidak menyesal di kemudian hari.Diharap catatan saya cukup untuk menjelaskan pemahaman saya mengenai kursus ini yang secara ikhlasnya banyak memb antu diri saya.Sebelum saya mengundurkan diri, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan dan yang paling penting pensyarah saya iaitu Encik Zamri dalam membantu saya menyiapkan catatan ini.Sekian.

A133354 WAN NAZMIR HARIZAM BIN WAN MUHAMAD HILMI - Tugasan 4 Kawal Emosi Anda

                                                                                                                                                KAWAL EMOSI ANDA

              

         Kita berjumpa lagi  dalam catatan mingguan saya dan kita sudah masuk ke minggu yang keempat tanpa disedari.Masa berlalu dengan begitu pantas.Pada minggu lepas, saya telah memperkatakan mengenai apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan personaliti dan juga emosi.Mengenai soal personality.saya sudah simpulkan di dalam catatan minggu ketiga tetapi berkaitan emosi diteruskan dengan tajuk emosi dalam membuat keputusan.

       Seperti yang saya jelaskan pada minggu sebelum ini,emosi dimaksudkan dengan setiap kegiatan atau pergolakan pikiran, perasaan, nafsu, setiap keadaan mental yang hebat dan meluap-luap dan saya telah memberikan contoh sperti takut,marah yang menunjukkan emosi seseorang yang dapat dilihat di wajah mereka.

       Mengikut kepada definisi Kleinginna dan Kleinginaa,emosi merupakan satu set perhubungan yang kompleks dalam kalangan faktor subjektif dan objektif yang dikawal oleh hormon seseorang.Biasanya,emosi seseorang itu menentukan kesan selepasnya malah di dalam keadaan tertentu boleh mengawal emosi orang lain.Contohnya, dalam siaran langsung perlawanan bola sepak di televisyen,apabila keadaan permainan di padang panas dengan aksi-aksi keras, para penonton juga akan terikut-ikut dengan emosi tersebut.Tidak salah jika ingin saya katakan bahawa emosi juga ekoran daripada persepsi seseorang.Jika seseorang itu sudah mempunyai persepsi yang buruk terhadap orang lain,sudah pasti diat tidak menyembunyikan emosinya kerana sudah dipengaruhi oleh perasaan hasil daripada persepsinya ke atas orang lain.

   

      Adakah cinta itu juga boleh dikatakan sebagai emosi? Kebiasaanyya, apabila seseorang itu dilamun cinta, timbul rasa malu dalam dirinya untuk bersemuka dengan orang yang dicintainya dan apabila bertemu atau pun bercakap , emosinya tidak dapat dikawal dengan muka menjadi merah.Jadi,apa yang ingin saya katakan bahawa setiap keputusan yang ingin dilakukan , perlu ada kawalan emosi supaya seseorang itu tidak terlalu terikut-ikut dengan emosi yang terlampau kerana kadang-kala buruk akibatnya.

 

       Terdapat  4 komponen emosi iaitu pertamanya perasaan, seterusnya proses kognitif  diikuti dengan perubahan fisiologi dan akhir sekali tingkah laku berkaitan. Oleh itu, emosi lebih luas maknanya dari perasaan. Emosi juga tidak dapat dipisahkan dari motivasi menurut Baron & Logan dan  emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku & motif boleh menjadi emosional  menurut Lang et al.Sebagai contoh , Ahmad bawa kereta miliki ibunya dan dia menjadi takut-takut kerana tidak meminta izin daripada ibunya untuk menggunakan kereta tersebut.Malang sekali , Ahmad terlanggar seorang lelaki yang cuba untuk melintas jalan walaupun pada dasarnya lelaki tersebut perlu menggunakan jejantas yang disediakan.Ahmad terkejut dan menjadi tidak tentu hala.Dia cuba untuk melarikan diri tetapi atas dasar kemanusiaan dan rasional, Ahmad keluar dan membantu lelaki itu.Akibat daripada peristiwa tersebut,Ahmad tidak lagi berani untuk membawa kereta ibunya ke mana-mana.Analogi yang saya cuba sampaikan di sini menggunakan keempat-empat komponen tersebut ialah pertamanya, perasaan Ahmad menjadi takut kerana dia tanpa izin menggunakan kenderaan ibunya,keduanya hasil kepada perlanggran kereta dengan lelaki tersebut, Ahmad terkejut dan itu merupakan proses kognitif dan hasil kepada proses kognitif tersebut, Ahmad menjadi tidak tentu hala dan akhirnya cuba untuk melarikan diri kerana dia terlalu mengikut kepada emosi.Oleh sebab itulah keempat-empat komponen mengikut aturan dan tanpa salah satu komponen ini, sudah tentu emosi tidak akan terbentuk.Contoh yang diberikan di dalam nota Encik Zamri ialah seperti  motif pembunuhan disebabkan ingin mendapatkan duit dan juga disebabkan kebencian terhadap seseorang.Salah satu lagi ialah cinta.Cinta akan memotivasikan seseorang untuk terlibat dalam tingkah laku tertentu seperti meng'sms', menelefon, memberi hadiah dan juga mendirikan rumahtangga.Ahkirnya,persoalan saya mengenai soal cinta terjawab bahawa ianya menjadi salah satu faktor kepada wujudnya emosi serta mengawal tingkah laku seseorang.

         Walau bagaimanapun, tidak semua keadaan, emosi menjadi pendorong malah tidak semua pendorong berasaskan kepada emosi.Contohnya, pendorong untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang.Apabila seseorang itu melihat kejayaan orang lain,timbul satu dorongan kepada dirinya untuk mencapai matlamat tersebut seterusnya membantunya untuk belajar lebih kuat.Tanpa dorongan tersebut, seseorang itu tidak akan focus dalam pembelajarannya kerana kebanyakan orang menganggap belajar hanya membuang masa. Dorongan makan juga ialah satu contohnya.Apabila lapar, seseorang itu akan secara automatik terdorong untuk makan.Hal ini membuktikan bahawa bergantung kepada keadaan semasa, emosi dan dorongan saling memainkan peranan.

 

       Emosi dalam membuat keputusan juga mempengaruhi beberapa situasi selepasnya.Pertamanya, peranan penlabelan kognitif iaitu di mana pemikiran memainkan peranan yang penting dalam mengawal arah tuju emosi. Misattribusi juga boleh berlaku di mana seseorang selalu tersilap dalam menginterpretasi emosinya kepada sebab yabg tidak betul hasil daripada gagalnya mengawal emosi dengan baik.Emosi juga boleh dipindahkan dari satu pihak kepada satu pihak yang lain seperti contoh perlawanan siaran langsung perlawanan bola sepak yang telah saya jelaskan di dalam catatatn minggu ketiga saya.Mengikut teori lazarus proses pemikiran secara utamanya bertanggungjawab untuk menghasilkan respons dan juga perangai dicipta untuk bekerjasama dalam situasi yang melibatkan emosi.Kesemua ini boleh diuji dengan menggunakan teori Schachter.

       Schacter telah membuktikan bahawa untuk menghasilkan rasa emosi seperti takut, marah, suka atau terkejut memerlukan gabungan beberapa faktor seperti situasi,penilaian kognitif dan reaksi tubuh dan barulah terhasilnya satu emosi. Otak kita menjadi elemen utama dalam terhasilnya emosi ini bergantung kepada situasi yang kita hadapi.Contohnya, Lina terkejut apabila seekor ular di dalam rumahnya.Situasi terjumpa ular tersebut ditambah dengan rasa terkejutnya membuatkan otak Lina mengeluarkan rasa takut.

        Dalam misattribusi pula, Schacter mencadangkan sesetengah emosi hasil daripada pengalaman seseorang menjadi salah satu fungsi kepada proses labeling.Oleh itu , sepatutnya menjadi kemungkinan salah faham emosi berlaku seperti contohnya takut kepada sumber bukan emosi seperti dadah.Dalam membuat keputusan pula,  boleh dikatakan misattribusi menjadi penyebab kepada beberapa tindakan.Encik Zamri telah memberi satu contoh ialah PMS yang dikenali sebagai premenstrual syndrome yang berlaku ke atas wanita.Biasanya, wanita yang mengalami PMS secara tiba-tiba tidak dapat mengawal emosi mereka dan senang untuk marah atau sensitif.Walau bagaimanapun ramai yang tersalah anggap bahawa PMS bukanlah selalu berlaku ke atas wanita dan membuat persepsi apabila seseorang wanita itu marah, dia mengalami PMS.Itu salah sama sekali.Malah misattribusi boleh membawa kepada keganasan,salah faham dan juga konflik.

      Transfer of excitation juga amat menarik untuk diperkatakan.Saya akan mengambil satu hipotesis yang dilakukan oleh Dolf Zilman yang menjelaskan bahawa 'arousal from one source may influence otherwise unrelated cognition and reactions'.

       Kesimpulan yang saya dapat hasil daripada pembelajaran dua minggu mengenai emosi ialah ianya memainkan peranan dalam membuat keputusan.Apabila emosi terganggu, rasionalisasi dalam membuat keputusan akan berkurangan.Contoh yang kita dapat lihat ialah semasa perang memperlihat peranan seorang jeneral yang menentukan nasib tenteranya.Tanpa pengawalan emosi yang betul, nyawa tentera aamat mudah untuk melayang disebabkan sifat tergopoh atau sifat tamak seseorang jeneral.

     

 

 


A133354 WAN NAZMIR HARIZAM BIN WAN MUHAMAD HILMI - Tugasan 3 Kenalilah Diri Anda

                                                                                                                                                      KENALILAH DIRI ANDA

 

         Sudah masuk minggu ketiga saya menghadiri kursus ini dan sehingga ke hari ini, semuanya masih berjalan dengan lancar.Catatatan saya kini diteruskan lagi dengan keadaan dan suasana di dalam kelas kemahiran membuat keputusan bersama Encik Zamri.Pada minggu ini pula merupakan satu cabaran kepada kami  iaitu berkenaan mengenali personaliti diri sendiri dan juga orang lain.Skop pembelajaran kami pada hari tersebut ialah personality dan juga emosi.Tetapi,catatan saya pada hari ini tidak membincangkan mengenai apa yang saya belajar pada masa tersebut,tetapi kajian yang yang saya lakukan selepas kelas tamat.

        Setiap individu yang wujud di permukaan bumi ini mempunyai sifat, sikap, gaya, dan personaliti tersendiri.Namun,ramai orang lagi masih tidak mengetahui perbezaan  antara personaliti dan juga emosi.Mengikut Wikipedia bahasa melayu,personaliti merupakan satu cabang psikologi yang mengkaji keperibadian dan proses individu lain yang menjadikan kita manusia. Personaliti atau sahsiah melambangkan ciri – ciri keperibadian seseorang individu itu, dan sememangnya mencirikan perbezaan seorang manusia dengan manusia yang lain.Antara definisi yang lain merujuk kepada sesuatu kualiti atau keadaan yang terdapat atau sedia wujud di dalam seseorang individu untuk individu tersebut menggelar dirinya sebagai seorang manusia biasa.Personaliti kebiasaannya melihat kepada dalaman diri manusia contohnya seperti pemalu,baik hati atau rajin dan apa yang saya boleh katakan di sini personaliti adalah sesuatu yang bersifat begitu subjektif.Mengikut nota Encik Zamri,personaliti boleh dibahagikan kepada empat perspektif utama iaitu  psychoanalytic yang merupakan motivasi secara tidak sedar,trait iaitu dimensi tertentu sesuatu personality,humanistic kapasiti dalaman untuk tumbesaran dan juga kognitif social iaitu pengaruh sekitar.

 

        Emosi pula menurut Daniel Goleman, seorang pakar kecerdasan emosional, yang diambil dari Oxford English Dictionary memaknakan emosi sebagai setiap kegiatan atau pergolakan pikiran, perasaan, nafsu, setiap keadaan mental yang hebat dan meluap-luap.Emosi amat jelas kelihatan di wajah seseorang apabila berlaku sesuatu.Antara contoh-contoh emosi manusia ialah seperti marah,kagum,kecewa,terkejut,keliru dan banyak lagi.

       Bagi saya,emosi dan personaliti perlu dibezakan.Sebagai contoh,apabila seseorang itu marah,kita menganggap emosi beliau sebagai marah kerana dapat dilihat di raut wajah mereka tetapi apa yang kita tidah tahu ialah personalitinya kerana ia merupakan sifat dalaman.Adakah dari sudut dalaman juga beliau marah?Hanya tuan punya diri yang tahu.

       Kita boleh membezakan personality dengan menggunakan satu kaedah yang dikenali sebagai Myers-Briggs Indikator yang membuktikan bahawa personality manusia bukan secara rawak tetapi boleh diagak dan dikelaskan.Indikator ini sudah digunakan dalam membuat kajian terhadap pekerja di sesebuah syarikat untuk melihat produktiviti seharian mereka.16 jenis yang berbeza dalam proses pengkelasan ini biasanya dirujuk kepada singkatan kepada 4 huruf masing-masing diambil dari huruf pertama bagi setiap perkataan kecuali di dalam kes iNtuition, yang menggunakan N to membezakat perkataan tersebut dengan perkataaan Introversion. Sebagai contoh;

  ESTJ - Extraversion, Sensing, Thinking, Judging

  INFP - Introversion, iNtuition, Feeling, Perceiving

Berikut merupakan kajian yang dibuat ke atas satu syarikat yang menggunakan indicator Myers-Briggs.

           

      

       Saya ada terbaca di dalam satu laman web yang membezakan personality seseorang itu dengan personality orang lain. Personaliti berkembang atau membentuk kerana ia dipengaruhi oleh tiga faktor, antaranya ialah :

  • Perwarisan.
  • Pengalaman.
  • Budaya.

 

Pertamanya saya ingin menjelaskan bagaimana personaliti berkembang melalui perwarisan. Kajian untuk membuktikan kesan perwarisan ke atas personaliti ialah melalui kajian kembar seiras, dimana kembar seiras dibesar di dalam persekitaran yang berbeza, tetapi masih mempunyai banyak kesamaan yang nyata pada kembar seiras. Dengan kajian ini menunjukkan bahawa sesetengah ciri pesonaliti adalah diwarisi melalui genetik atau biologikal.Sebagai contoh ialah pasangan kembar Aidil Zafuan dan juga Zaquan Adha kedua-duanya merupakan pemain bola sepak sensasi negara.Walaupun mereka berdua dibesarkan dalam suasana berbeza termasuk belajar di sekolah yang berbeza, mereka masih mempunyai cirri yang sama iaitu bakat bermain bola sepak.Ini juga dilihat dalam pasangan-pasangan kembar yang lain seperti pelakon Mary Kate Olsen dan juga Asyley Olsen,pasangan tenis nombor satu dunia,Bob Bryan dan Michael Bryan.Kesemua mereka telah membuktikan genetic memainkan peranan yang penting dalam membentuk personality diri mereka walaupun dibesarkan dalam situasi yang amat ketara.

 

           Seterusnya ialah pengalaman. Personaliti juga dipengaruhi  oleh kesan daripada pandangan dengan ibu bapa, kawan sepermainan, saudara mara dan orang lain. Namun demikian, pengalaman awal kanak – kanak adalah penting dalam mempengaruhi personaliti mereka seterusnya, antaranya ialah :

Perhubungan emosi awal –Saya merasakan ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam pembentukan personaliti anak mereka kerana merekalah yang membesarkan kanak-kanak ini dan mereka menjadi role modal bagi anak-anak ini sehingga besar sehingga ada pepatah yang mengatakan bapak borek anak rintik.Ini juga dapat dilihat di dalam filem Anakku Sazali di mana Sazali dibesarkan oleh ayahnya dan apabila besar,dia menyalahkan ayahnya pula atas kejahilan Sazali selama ini.

 

Rutin amalan pemeliharaan anak : Cara ibu menceraikan susu anak, latihan membuang air besar dan kecil dan amalan lain yang rutin juga mempengaruhi pembentukan personaliti bayi. Sekiranya ibu bapa adalah bertanggungjawab, konsisten, dan memahami, anak – anak mereka akan mampu membentuk sikap dan konfiden yang positif, yang membawa kepada pembentukan personaliti yang seimbang dan mudah penyesuaian.

Ibu bapa kucar – kacir dan anak – anak mereka : Sekiranya ibu bapa mewujudkan rumahtangga yang tidak selamat, begitu juga sekiranya menunjukkan tingkah laku yang tidak konsisten kepada anak- -anak, saling membenci, maka anak – anak akan membentuk kebimbangan. Rumahtangga yang kucar – kacir lebih cenderung menghasilkan anak – anak yang tidak gembira.

 

       Akhir sekali ialah budaya. Tingkah laku boleh disalurkan daripada ibu bapa, komuniti, masyarakat kepada ahli – ahlinya yang baru. Anak – anak adalah cenderung meniru tingkah laku mereka yang terdekat dengan mereka. Faktor – faktor persekitaran baik fizikal, budaya mahu pun sosial boleh membentuk personaliti ahli – ahlinya. Kelompok agama, kelompok etnik, komuniti dan malahan kelompok sosial seperti kelab dan organisasi adalah di antara contoh faktor persekitaran yang berperanan penting dalam mempengaruhi pembentukan personality.Sudah jelas dalam ayat di atas bahawa keadaan persekitaran yang mengawal tingkah laku seseorang itu.Sebagai contoh.jika seseorang itu beragama Islam,sudah pasti suasana persekitaran berlandaskan kepada Islam dan akhirnya membentuk personalti sebagai seorang umat Islam.Tetapi masalah yang saya tekankan di dalam soal budaya ini ialah bukan semua pengaruh budaya memberikan impak yang positif kepada seseorang itu.Dalam satu kes jenayah yang saya terbaca di dalam kelas,seorang perogol bersiri megaku bahawa dia melakukan jenayah tersebut bukan atas dasar suka-suka tetapi kerana terpengaruh dengan  budaya persekitaran beliau yang bercelaru sehingga membuatkan dia melakukan jenayah yang terkutuk tersebut.

     Saya tidak akan menjelaskan dengan lebih lanjut lagi mengenai soal emosi kerana pembelajaran berkaiatan dengan emosi ini masih belum tamat dan akan disambung pada minggu seterusnya.Oleh itu,boleh dikira catatan saya pada minggu ini dan juga minggu akan datang akan saling berkait rapat tetapi apa yang ingin saya simpulkan mengenai persoanaliti hasil pembelaran dan juga kajian saya,persoanalit merupakn suatu perkara subjektif banyak factor yang mempengaruhi seseorang.#End.

 

 

 


A133251 MUHAMAD RIDZUAN BIN UMAR Tajuk 1 MY FIRST TIME HEURISTIKA

Setiap insan di muka bumi ini pernah mengalami situasi dimana seseorang itu perlu untuk membuat keputusan dalam hidup. Ini tidak kiralah sama ada keputusan yang perlu diambil memberikan impak yang mendalam kepada seseorang itu. Itulah yang dinamakan sebagai Heuristika.

Konsep heuristika ini telah dipelopori oleh Herbert Simon. Beliau adalah seorang ahli politik saintis terkemuka di Amerika Syarikat, ahli ekonomi, sosiologi, psikologi, dan profesor-terutama di Carnegie Mellon University-yang penelitiannya berkisar di bidang psikologi kognitif, ilmu kognitif, ilmu komputer, pentadbiran awam, ekonomi, pengurusan, falsafah ilmu, sosiologi, dan politik ilmu pengetahuan. Konsep heuristika yang telah diperkenalkan oleh Herbert Simon ini adalah kajian mengenai bagaimana manusia membuat keputusan dalam keadaan dimana seseorang itu kekurangan maklumat bagi membolehkan untuk membuat keputusan. Kajian ini banyak dilakukan oleh Tversky dan Kahneman. Tversky dan Kahneman telah mencadangkan melalui kajian yang telah dilakukan mereka, biasanya pembuat keputusan menilai kebarangkalian sesuatu peristiwa itu dengan menggunakan konsep heuristika. Dengan kata lain, heuristika adalah satu teknik atau peraturan yang diguna pakai oleh seseorang itu bagi menjawab persoalan-persoalan yang timbul. Ianya adalah satu pedoman –pedoman am  atau satu langkah di mana berkemungkinan akan menghasilkan satu penyelesaian masalah yang tepat dan betul. Oleh yang demikian, konsep heuristika ini amat memainkan peranan yang penting di dalam proses menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

Menurut daripada apa yang telah saya pelajari ketika kelas bersama En. Zamri, heuristika dapat dibahagikan kepada empat iaitu heuristika jalan jawapan, heuristika analogi, heuristika representatif dan heuristika ketercapaian.

Mari kita mulakan dengan heuristika jalan jawapan. Heuristika jalan jawapan adalah satu kaedah di mana seseorang itu telah memikirkan jalan penyelesaian terlebih dahulu bagi satu-satu permasalahan itu mengikut apa yang di ingininya dan selepas itu barulah mencari cara bagaimana untuk menyelesaikannya. Dengan mengunakan kaedah heuristika jalan jawapan ini, seseorang itu mampu untuk menyelesaikan mana-mana permsalahan yang timbul mengikut acuan kita tersendiri. Saya ambil contoh melalui pengalaman saya sendiri di mana  ketika zaman persekolahan, saya amat berminat untuk mendapatkan sebuah motosikal 125Z dimana ianya motor idaman setiap remaja. Bagi membolehkan saya untuk memiliki motosikal idaman saya itu, saya telah mengambil keputusan untuk bekerja sambilan bagi memperoleh wang yang cukup bagi memiliki motosikal tersebut. Hasil usaha gigih saya selama beberapa bulan bekerja sambilan di samping dengan sedikit wang simpanan yang saya miliki, saya mampu untuk memiliki motor idaman saya itu. Ini adalah satu kaedah heuristika jalan jawapan yang telah saya gunakan satu ketika dahulu tanpa saya sedari sebenarnya. Selain itu, saya juga pernah satu ketika dahulu mengidamkan untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan Penilaian  Menengah Rendah (PMR) di mana mendapatkan keputusan 8A. Bagi membolehkan ianya menjadi realiti, saya telah berusaha bersungguh-sungguh disamping dengan bantuan rakan-rakan serta dorongan ibu bapa saya, saya telah berjaya mendapatkan keputusan 8A di dalam peperiksaan tersebut. Ini juga adalah kaedah heuristika jalan jawapan yang saya telah terapkan bagi menyelesaikan satu-satu permasalahan itu.

Seterusnya kita beralih pula kepada kaedah heuristika analogi. Heuristika analogi adalah satu kaedah di mana seseorang itu cuba untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul berdasarkan kepada keserupaan masalah dari segi struktur. Apa yang saya faham melalui kaedah heuristika analogi ini adalah kita cuba menyelesaikan dengan menggunakan satu permasalahan lain untuk selesaikan masalah baru. Menurut contoh yang di berikan oleh En. Zamri ketika sesi kuliah adalah apabila seseorang itu cuba untuk memandu kereta buatan Eropah berdasarkan pengalamannya memandu kereta buatan Malaysia. Di sini kita dapat lihat penggunaan kaedah heuristika analogi. Namun begitu, berdasarkan pengalaman yang pernah saya lalui, pada masa dahulu saya telah bersekolah di sekolah asrama dan ianya banyak mengajar saya untuk berdikari di samping belajar mengenai erti hidup saya. Dan apabila saya telah terpilih untuk menyertai Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan berdasarkan pengalaman saya yang pernah bersekolah di sekolah asrama ianya banyak membantu saya untuk cepat menyesuaikan diri ketika berada di kem latihan. Saya lebih mudah untuk bergaul dengan rakan-rakan baru saya di kem latihan tersebut. Dan saya yakin bahawa jika saya tidak mempunyai pengalaman bersekolah di sekolah asrama, saya tidak mampu untuk cepat menyesuaikan diri ketika di kem latihan. Ini adalah satu kaedah heuristika analogi yang telah saya gunakan bagi menyelesaikan permasalahan yang timbul di dalam kehidupan saya.

Seterusnya mari kita beralih kepada kaedah seterusnya iaitu heuristika representatif. Kaedah heuristika representatif ini adalah di mana seseorang itu menggunakan sesuatu peristiwa itu dengan prototaipnya, dan jika terdapat banyak persamaan antara kedua- duanya, kita akan percaya bahawa ianya lebih munasabah dan lebih mudah untuk diterima pakai. Dengan kata lain, satu melambangkan semua. Saya berpendapat bahawa kaedah ini lebih banyak di gunakan semasa urusan jual beli di mana melibatkan keputusan pembeli terhadap barang yang hendak di beli itu. Sebagai contoh nya berdasarkan pengalaman yang pernah saya lalui adalh di mana ketika hendak membeli pen di kedai, saya akan terlebih dahulu mencuba sebatang pen tersebut bagi memastikan pen tersebut berada dalam keadaan yang baik untuk di gunakan semasa menulis. Apabila saya mendapati pen tersebut berada dalam keadaan baik dan selesa untuk di gunakan ketika menulis, saya akan mengambil beberapa batang pen yang sama dan berpendapat bahawa pen-pen yang lain itu turut berada dalam kualiti yang sama dengan pen yang saya cuba sebelum ini. Melalui permasalahan yang timbul, dapat dilihat bahawa saya telah mengunakan kaedah heuristika representatif bagi menyelesaikan permasalahan saya itu. Ada juga contoh lain yang telah diberikan oleh En. Zamri ketika kuliah sedang dijalankan dimana beliau ada menyatakan apabila ketika hendak membeli buah manggis, bagaimana kita hendak mengetahui satu bakul buah manggis itu berada dalam keadaan yang baik. Jadi buah manggis pertama yang di cuba menjadi penanda aras sama ada buah manggis tersebut berada dalam keadaan baik ataupun tidak. Dengan ini, kita telah menggunakan kaedah heuristika representatif bagi membolehkan untuk membeli buah manggis tersebut.

Akhir sekali kita beralih pula kepada kaedah heuristika yang terakhir  iaitu heuristika ketercapaian. Heuristika ketercapaian adalah satu kaedah di mana seseorang itu akan menyelesaikan masalah yang timbul berdasarkan peristiwa-peristiwa yang masih segar di dalam ingatan. Ianya selalu di kaitkan dengan ingatan jangka panjang. Dengan kata lain, kita akan selesaikan masalah berdasarkan pengalaman yang masih melekat di ingatan. Berdasarkan pengalaman yang pernah saya lalui, suatu ketika dahulu saya pernah terlibat dengan satu kemalangan motosikal di mana akibat dari kemalangan tersebut saya telah menerima beberapa jahitan di lutut kiri saya serta di bawah dagu. Akibat daripada kemalangan tersebut telah mengajar saya untuk lebih berhati-hati ketika menunggang motosikal agar perkara yang sama tidak akan berulang lagi. Ini adalah satu kaedah heuristika ketercapaian yang telah saya gunakan di dalam kehidupan saya.

Namun begitu akibat daripada heuristika yang kita gunakan akan menimbulkan bias. Bias adalah kecenderungan untuk melihat sesuatu perkara dengan di pengaruhi perspektif tertentu. Akibat daripada kecenderungan ini telah menggaggu keupayaan seseorang untuk menjadi objektif dan tidak objektif. Dan heuristika yang kelak kali akan menimbulkan bias adalah heuristika representatif dan heuristika ketercapaian.

Namun sebenarnya lebih berminat untuk membincangkan mengenai 'groupthink'. Irving Janis mencadangkan bahawa kumpulan-kumpulan kerja kohesif sangat kadang-kadang biasa dalam bahaya dan mengambil pandangan terdistorsi situasi yang menghadapi mereka.

Keputusan satu-satu kumpulan itu mungkin condong ke arah mencari konsensus daripada menjelajah program lain tindakan untuk masalah mereka. Perbezaan pendapat dan analisis yang tidak dilakukan, kerana itu, tentu saja boleh dipilih yang mengandungi bahaya.

Bagaimana kita menghindari hal ini?

Suara kritikan, keraguan, keberatan, mendorong debat terbuka, telah menganjurkan syaitan, pertemuan terakhir-kesempatan, dan mungkin yang paling penting seorang pengurus harus mampu menerima kritikan.

Apa yang dapat saya katakana adalah tiada manusia yang sempurna dan kadang kala kita mungkin tersalah di dalam membuat keputusan. jadi belajarlah daripada kesilapan yang telah kita lalui itu dan cuba untuk tidak mengulangi nya lagi.

Sekian.



Bored stiff? Loosen up...
Download and play hundreds of games for free on Yahoo! Games.