Saturday, February 12, 2011

A133251 MUHAMAD RIDZUAN BIN UMAR Tajuk 5 MY FIFTH TIME MATALAMAT, KEPERLUAN DAN NILAI

Alhamdulillah, buat kesekian kali nya kita bertemu buat kali ke-5 yang mana ini adalah nukilan saya yang terakhir untuk penulisan blog ini. Sebelum itu, saya ingin merakamkan ucapan penghargaan kepada pensyarah saya iaitu En. Zamri yang mana beliau adalah tunjang dalam penulisan blog ini. Tanpa kuliah yang berkualiti daripada beliau nescaya blog ini gagal untuk di siap kan mengikut tarikh yang telah di tetapkan oleh beliau.

Pada penulisan saya yang terakhir ini, saya akan mengupas serba sedikit mengenai satu lagi tajuk yang baru di pelajari iaitu matlamat, keperluan dan nilai. Saya pasti bahawa setiap manusia di dunia ini mempunayai matlamat hidup masing-masing. Saya sebagai seorang pelajar sarjana muda undang-undang tentu mempunyai matlamat untuk menamatkan pengajian saya di Universiti Kebangsaan Malaysia dan seterusnya menjadi seorang peguam yang berdedikasi. Keperluan pula adalah bagi saya sesuatu yang mana setiap manusia di dunia ini memerlukannya. Tanpa keperluan yang secukupnya pasti menyukarkan seseorang itu untuk meneruskan kehidupan. Sebagai contoh makanan. Setiap manusia memerlukan makanan untuk meneruskan kehidupan. Tanpa makanan yang secukupnya pasti sukar bagi seseorang itu untuk pergi bekerja sebagai contohnya. Dan nilai bagi saya adalah seseuatu yang di pegang oleh seseorang itu. Sebagai contoh apabila kita melihat wanita yang mengandung di dalam kereta api, dengan ada nya nilai yang di pegang untuk menghormati orang lebih memerlukan, sudah tentu akan memberikan wanita mengandung itu duduk bagi meringankan bebannya.

Pada dasarnya, melalui sesi perkuliahan En. Zamri, matlamat adalah keadaan akhir atau satu keputusan yang dikehendaki dari satu perancangan yang proaktif. Matlamat dan objektif adalah dua konsep yang berbeza yang mana matlamat ialah' ke mana tujuan kita' manakala objektif pula adalah 'bagaimana kita hendak ke sana'. Analogi yang telah di berikan En. Zamri ialah manusia telah mensasarkan matlamat yang mana hendak ke bulan dan objektif bagi menjayakan matlamt tersebut ialah dengan membina sebuah kapal angkasa bagi memboleh kan manusia sampai ke bulan. Sama juga seperti contoh yang telah  di berikan oleh saya sebelum ini yang mana matlamat saya adalah untuk menjadi seorang peguam yang berjaya dan berkaliber. Dengan itu objektif bagi melaksanakan matlamat saya adalah dengan belajar bersungguh-sungguh.

Antara pendekatan yang boleh di ambil bagi memastikan tercapainya matlamat adalah dengan memilih objektif yang bertepatan dengan matlamat. Seperti yang sedia maklum bahawa matlamat di gerakkan oleh objektif. Jadi, tanpa objektif yang tepat sudah tentu matlamat akan sukar untuk di capai. Selain itu, kita juga perlu lah menentukan arah tindakan objektif yang bakal di ambil secara implisit. Cara mengendalikan objektif berbilang pula adalah dengan menentukan secara terperinci sejauhmana pembuat keputusan sanggup mengorbankan sesuatu objektif bagi mendapatkan objektif yang lain. Sekali lagi di tekankan di sini bahawa pemilihan objektif yang tepat adalah amat penting. Ianya adalah lebih penting daripada membuat pilihan terbaik daripada beberapa alternatif. Objektif yang salah bermakna masalah yang salah akan diberi perhatian. Kita kena tahu apa yang ingin dicapai. Mengetahui apa yang boleh dibuat adalah sangat berguna untuk menentukan apa yang sepatutnya dibuat kerana ini akan membantu kita dalam mencapai matlamat dengan lebih cepat dan mudah tanpa sebarang masalah.

Sebagai seorang manusia biasa, tentu kita tidak akan terlepas dari sebarang kesilapan. Oleh dengan itu, kesilapan ketika memilih objektif berkemungkinan di sebabkan oleh beberapa faktor dan ini termasuklah apabila objektif kita itu tidak di nyatakan dengan begitu jelas  sehinggakan timbulnya kekaburan mengenai objektif tersebut. Selain daripada itu, dengan terlalu banyak objektif juga boleh menimbulkan kesukaran di mana kadangkala timbulnya objektif yang bertentangan antara satu sama lain yang pasti akan menyukarkan kita. Mungkin juga objektif di capai dalam tempoh berlainan, objektif yang tidak dapat di ukur secara kuntitatif yang mana akan menyukarkan untuk matlamat di capai.

Menurut En. Zamri lagi, bagi menghasilkan satu objektif yang baik, kita perlulah spesifik, berkadar, boleh di capai, relevan, waktu yang terikat dan berinteraksi berpaksikan aksi.

Sekarang kita akan membincangkan mengenai keperluan pula. Maslow berpendapat melaui teori beliau menyatakan bahawa seseorang itu tidak merasa perlu lebih tinggi sehinggalah keperluan pada masa kini telah di penuhi. Antara keperluan yang telah di utamakan Maslow di dalam teorinya ialah seperti keperluan asas manusia seperti makanan, air, udara, pakaian dan sex. Kedua, keselamatan yang mana setiap manusia mahu dirinya dilindungi. Ketiga, kaih dan sayang yang mana memainkan peranan penting dalam membentuk sahsiah seseorang itu. Keempat, anugerah. Sebagai contoh apabila diri kita dihargai dan di hormati orang lain.

Dari perspektif Islam pula, kaedah fekah (qawa'id fiqhiyyah) dalam menentukan keperluan mengikut Yusuf al-Qaradhawi boleh dibahagikan kepada 3 iaitu yang pertama al-dharuriyyat yang membawa maksud perkara yang sangat diperlukan untuk kehidupan. Yang kedua ialah al-hajiyyat yang bermaksud perkara yang mengurangkan kesukaran kehidupan dan yang terakhir ialah al-tahsinat yang bermaksud perkara yang menambah keselesaan hidup seseorang itu. Aturan umum ialah dengan mendahulukan al-dharuriyyat mengikut susunan di atas.

Al-dharuriyyat dapat di bahagikan kpd enam mengikut keutamaan iaitu agama, jiwa atau nyawa, keturunan, akal fikiran, harta  dan kehormatan. Aturan bagi prinsip-prinsip yang lain adalah seperti mendahulukan yang pasti berbanding yang samar-samar, mendahulukan yang besar berbanding yang kecil, mendahulukan masyarakat berbanding individu, mendahulukan yang banyak berbanding yang sedikit, mendahulukan yang berterusan berbanding yang sementara, mendahulukan yang asas berbanding yang ranting dan mendahulukan masa depan berbanding masa kini.

Nilai pula adalah kepercayaan yang berterusan mengenai kaedah dan status tindakan seseorang itu. Nilai itu ditentukan oleh faktor sosial dan budaya termasuklah agama. Apa yang dihargai akan di anggap sebagai sesuatu yang sangat bernilai. Dalam aspek individual, ianya mesti lah sesuatu yang mana individu tersebut menghargainya. Sebagai contoh, apabila satu-satu individu itu menghargai segala usaha kerajaan yang mana telah membantu pelajar Malaysia yang terperangkap di Mesir pulang ke tanah air. Dalam aspek sosial pula, ianya mestilah sesuatu yang mana masyarakat amat menghargainya. Contoh yang dapat saya berikan di sini ialah apabila masyarakat bersama-sama menghargai parajurit-parajurit kita dahulu dengan bersama-sama menyambut hari pahlawan.

Nilai juga pada masa yang sama boleh diprioritikan. Apa yang di maksudkan dengan priority di sini ialah aspek nilai-nilai perlu di titik beratkan dalam proses untuk membuat keputusan. Setiap kelompok masyarakat mempunyai nilai yang berbeza yang mana sebagai contoh membezakan mengikut kasta masyarakat. 

Setelah mengenali ketiga-tiga kategori ini, sebenarnya antara ketiga-tiga aspek ini mempunyai hubungan antara satu sama lain. Dengan gabungan ketiga-tiga elemen  ini, seseorang mampu untuk mendapatkan hasil yang dikehendakinya dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Manusia pada dasarnya mempunyai keinginan yang tinggi terhadap seseuatu perkara itu namun dek kerana terdapatnya batasan yang menghalang keinginan seseorang itu, maka kemampouan menjadi kognitif. Oleh yang demikian, keinginan atau keputsan tertakhluk kepada prioriti.

Kesimpulan yang dapat saya dapat di sini ialah matlamat, keperluan dan nilai dapat membantu seseorang itu dalam membuat keputusan. Namun hakikatnya, matlamat, keperluan dan nilai jarang akan di penuhi sekaligus.

Sekian.


No comments:

Post a Comment