Saturday, February 12, 2011

A133354 WAN NAZMIR HARIZAM BIN WAN MUHAMAD HILMI - Tajuk 1 Pengalaman Pertamaku

                                                                                                                                       PENGALAMAN PERTAMAKU

           Setiap manusia diberikan akal fikiran dan mempunyai perasaan supaya dapat membantu mereka ke arah jalan yang betul .Setiap tingkah laku yang mereka lakukan akan difikir terlebih dahulu sama ada tindakan mereka itu betul atau salah.Namun, ada sesetengah manusia yang mensia-siakan nikmat yang diberikan dengan mengambil langkah yang salah dan seterusnya membawa mereka ke lembah durjana.Bak kata pepatah Melayu yang sering diungkapkan oleh generasi terdahulu iaitu 'berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu perkara' dan juga 'sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna'.Perkara yang menarik mengenai pepatah orang zaman dahulu ialah mereka tidak membuat secara sesuka hati kerana ada kegunaan di kemudian hari.

       Mengambil iktibar daripada perkara-perkara lepas yang berlaku sama ada pahit atau manis telah mendorong saya untuk mengambil kursus ini kerana saya merasakan manusia tidak lari daripada melakukan kesalahan dan saya yakin kursus ini dapat membantu saya dalam membuat keputusan yang akan menentukan masa depan kita.

       Terlupa dahulu saya ingin katakan bahawa saya merupakan seorang pelajar undang-undang di UKM dan orang melihat pelajar undang-undang hanya membaca buku dan yang mereka tidah tahu ialah hampir setiap hari terpaksa melalui situasi dalam membuat keputusan kerana kerjaya seorang peguam akan seribu lebih susah daripada tugas hanya sebagai pelajar Undang-Undang.Jika sekarang pun saya tidak pandai membuat keputusan dan memikirkan implikasinya,apa akan jadi kepada klien saya atau lebih teruk jika saya menjadi seorang hakim yang hanya bersandarkan kepada bukti tetapi tidak memikirkan soal hati dan perasaan saya juga sebagai seorang manusia biasa.

       Pada saat saya masuk ke dalam dewan,terpancar satu cahaya yang dapat dilihat di wajah pensyarah saya iaitu Encik Zamri bahawa lelaki inilah yang akan menjadi salah seorang daripada sumber inspirasi saya.Pada mulanya.saya hanya mengetahui kursus ini menerusi rakan saya dan saya mengambil keputusan untuk mengambil risiko walaupun bilangan pelajar yang ada tidak ramai.Saya disertai juga oleh rakan-rakan saya dari fakulti undang-undang seramai 4 orang termasuk 8 lagi pelajar dari fakulti lain.

        Minggu pertama kami didedahkan dengan apa yang sebenarnya heuristika dan juga bias.Selama 20 tahun saya berada did dunia ini.baru inilah kali pertama saya merasakan ada banyak proses dalam membuat keputusan dan tidak mengambil tindakan secara semborono. teknik atau peraturan yang digunakan oleh individu bagi menjawab soalan-soalan seperti.Mengambil salah satu petikan nota yang terpampang di layar dibiuat oleh Encik Zamri,heuristika boleh didefinisikan kebarangkalian sesuatu peristiwa itu berlaku dan juga pedoman-pedoman am atau strategi yang berkemungkinan menghasilkan penyelesaian masalah yang betul.Proses ini talah diperkenalkan oleh Tversky dan Kahneman berpandukan kepada beberapa jenis heuristika.Heuristika hanyalah perkara pokok dan banyak cabang-cabang yang boleh diperkatakan malah diaplikasikan di dalam proses untuk membuat keputusan.

       Heuristika boleh dibahagikan kepada empat iaitu heuristika jalan jawapan, heuristika analogy, heuristika representative dan juga heuristika ketercapaian dan keempat-keempat heuristika ini mempunyai teknik masing-masing dan saya merasakan setiap satu daripada heuristika ini amat menarik untuk dilaksanakan dalam kehidupan seharian.Biasanya mereka akan mengambil jalan heuristika ini ialah semasa mereka kekurangan maklumat dan jalan-jalan ini menjadi pencetus di dalam kaedah penyelesaian masalah seseorang itu.

        Pertamanya.heuristika jalan jawapan  ialah salah satu kaedah berfikir ke arah menentukan dahulu apa jawapan atau penyelesaian yang diingini, kemudian barulah kita cari jalan atau cara-cara untuk menyelesaikannya.Kita boleh menggunakan kaedah ini di mana-mana bahagian yang kita mahu bergantung kepada tahap masalah kita.Menurut Encik Zamri,kaedah ini merupakan kaedah yang paling senang kerana kita sudah mempunyai tujuan apa yang kita nak tetapi yang paling penting ialah bagaimana dan kaedah yang paling tepat dalam mencapai tujuan kita itu.Contoh yang paling senang ialah  mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan.Setiap orang mempunyai teknik belajar yang berbeza dan tidak semestinya kita boleh mengikut segala teknik orang yang berjaya sebelum ini .Oleh sebab itulah saya tidak begitu mengikut apa yang dikatakan oleh pelajar-pelajar cemerlang di dalam UPSR,PMR dan SPM bahawa dia membuat begini dan begini barulah dia boleh berjaya dan kita mepunyai cara belajar kita sendiri untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang.Salah satu contoh lagi ialah pilih dulu siapa akan jadi pasangan hidup, kemudian fikirkan bagaimana nak dapatkan.Kita mesti memilih terlebih dahulu pasangan yang ideal dengan kita dan apabila kita merasakan ada banyak persamaan,barulah kita mengambil langkah kedua dengan berhadapan dengannya supaya hati tidak dilukai.

     Heuristika kedua yang saya pelajari ialah heuristika analogy.Ia boleh didefinisikan sebagai penyelesaian masalah berdasarkan kepada keserupaan masalah dari segi struktur dan guna penyelesaian masalah lain untuk selesaikan masalah baru.Baru-baru ini,saya ingin membayar bil astro bapa saya dan pada mulanya saya ingin membayarnya di bank tetapi bank pada masa tersebut sesak dan saya sukar untuk membayarnya.Sambil saya menantikan bank tidak sesak,saya telah melayari internet dan bank telah menyediakan perkhidmatan perbankan internet dan bil astro boleh dibayar menerusi laman tersebut dan saya seterusnya mengambil keputusan untuk menggunakan perkhidmatan tersebut dan dalam masa tidak sampai 3 minit,segala urusan selesai dengan hanya duduk di rumah berhadapan dengan komputer.Pada masa yang sama saya perlu membeli tiket kappal terbang Airasia dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur dan tiket hanya boleh dapat di pejabat Airasia di lapangan terbang dan jarak dari rumah ke sana amat jauh.Saya amat bertuah apabilamelihat tiket kapal terbang juga boleh dibeli melalui perbankan internet dan dalam tempoh yang sama,saya dapat membeli tiket kapal terbang saya.Dengan hanya menggunakan perbankan internet,dua masalah saya dapat diselesaikan dalam tempoh yang singkat sahaja.

     

       Seterusnya ialah heuristika representative.Saya dapat mengaitkan heuristika ini dengan pepatah melayu iaitu 'kerana nila setitik, rosak sesusu belanga'yang membawa dalam bahasa inggeris'first impression is the most important of all'.Jangan kita menilai sesuatu yang dilihat pada awalnya akan sama dengan apa yang akan dilihat seterusnya tetapi kita perlu melihat persamaan di antara kedua-dua perkara tersebut.Contohnya,tidak semua orang di dalam penjara itu semuanya merupakan penjenayah kerana ada sesetengah mereka yang berada di dalam penjara tidak bersalah dan mereka tidak layak digelar sebelah sebagai penjenayah walaupun mereka berada di dalam penjara.

      Heuristika terakhir ialah heuristika ketercapaian iaitu berdasarkan kepada peristiwa-peristiwa yang melekat di dalam ingatan kita.Kelemahan di dalam heuristika ini ialah bukan semua orang mempunyai ingatan yang panjang tetapi jika ada,banyak faedah yang boleh didapati.Sebagai contoh ialah seorang tukang masak.Saban hari.tukang masak akan menaik taraf masakannya supaya menjadi lebih sedap dan mereka akan lebih tahu  bahan mana yang tidak boleh mereka letak dan akhirnya satu masakan yang sedap akn tercipta hasil ujikaji bebepa tahun.

        Saya akan mencuit sedikit sahaja mengenai tajuk berikutnya iaitu bias kerana masa tidak mengizinkan untuk mengatakan dengan lebih terperinci mengenai topik ini.Bias dimaksudkan dengan  kecenderungan untuk melihat sesuatu perkara dengan dipengaruhi oleh perspektif tertentu..Kecenderungan ini mengganggu keupayaan seseorang untuk menjadi objektif dan tidak prejudis.Biasanya bias akan mengemberikan di sebelah satu pihak dan juga mengecewakan di sebelah lagi pihak..Contoh yang paling menarik ialah masalah bias dalam masyarakat kaya dan miskin.Di dalam satu situasi,seorang lelaki kaya dan seorang lagi lelaki misin telah ditugaskan untuk melaksanakan satu projek dan projek ini melibatkan sumber modal yang banyak.walaupun si lelaki miskin mempunyai banyak idea kreatif dan projeknya boleh pergi jauh tetapi disebabkan di sebelah lagi lelaki merupakan anak orang kaya dan kemungkinan untuk projek itu berjaya lebih tinggi hanya kerana wang walaupun tahap projek tesebut tidak mencapai tahap yang dikehendaki.Oleh sebab itulah bias dari awal lagi memihak kepada satu pihak sahaja.

       Saya merasakan sampai di situ sahajalah catatan saya pada minggu ini dan impresi pertama saya terhadap kursus ini amat mengkagumkan malah membuatkan saya ingin lebih tahu lagi pada minggu berikutnya.

No comments:

Post a Comment